Werk maken van christelijk leraarschap, dat is ons nieuwe werkboek geschreven door Henk Vermeulen en Bram Kunz. Het is een werkboek bij Gidsen, een christelijke schoolpedagogiek (Bram de Muynck en Bram Kunz), maar het kan onafhankelijk van Gidsen gebruikt worden. We hebben dit boek 'Werk maken van christelijk leraarschap' genoemd. Die titel klinkt misschien wat activistisch. Toch kiezen we er bewust voor.
Soms zeg je als collega’s tegen elkaar: ‘Daar moeten we werk van maken’, bijvoorbeeld als leerlingen een achterstand hebben opgelopen. Dat zeggen we dus ook over het christelijke karakter van jouw leraarschap. Daar moet je werk van maken, omdat we geloven dat leraarschap een door God gegeven opdracht is. Hij roept ons ertoe om, in afhankelijkheid van Zijn Geest, echt werk te maken van identiteit in je dagelijkse onderwijspraktijk. In de titel klinkt dus ook iets door van de oproep om je verantwoordelijkheid te nemen.
We maken in dit boek voortdurend de verbinding met jouw klassenpraktijk. De verwerkingsmogelijkheden die bij elk hoofdstuk gegeven worden, zijn dan ook erg belangrijk. Je kunt ze als leraar zelfstandig doordenken, maar we pleiten voor een gezamenlijk gebruik van dit boek. Hopelijk houdt Werk maken van christelijk leraarschap in de teams het gesprek gaande over de christelijke identiteit van de school. In de hectiek van het dagelijkse schoolleven voeren we dat gesprek te weinig.
Met dit boek richten we ons vooral op de christelijke scholen, die zich baseren op de Bijbel en de gereformeerde belijdenis. We zijn ons ervan bewust dat er in die kring van scholen theologische accentverschillen bestaan. Daarom zijn we bij het schrijven van dit boek breed in gesprek geweest met mensen uit het christelijk-reformatorische scholenveld. Vanuit de gedachte dat ook een leraar blijvend leerling moet zijn (Spreuken 1:5), hebben we geprobeerd goed te luisteren en al die verschillende stemmen recht te doen in dit boek.
Toch zou het vanwege de genoemde accentverschillen kunnen zijn dat je in dit boek dingen leest die jij of je school net anders zouden verwoorden. We hopen dat die constatering niet het einde, maar het begin van een gesprek is. We zien onszelf als gesprekspartners (Spreuken 27:17) die ook geleerd hebben van onze gesprekspartners en willen blijven leren. We hopen dat jij en je team met diezelfde lerende houding vanuit jullie eigenheid het gesprek over de thema’s van dit boek aangaan. Dat gesprek willen we met dit boek dienen. Vanuit Driestar educatief zijn we graag bereid om aan dat gesprek onze bijdrage te leveren.
Hoe kun je dit boek gebruiken? In navolging van Gidsen spreken we over een opdrachtgeleide pedagogiek. Als leraar krijg je van de Heere de opdracht om een gids te zijn voor je leerlingen. Daarom bevat elk hoofdstuk een Bijbelstudie waarin de verbinding wordt gelegd met de schoolpraktijk. Zo nodigt de Bijbelstudie uit om het thema bij Bijbels licht verder te doordenken. Behalve een uitleg van Gidsen en een kort citaat vind je allerlei verwerkingssuggesties.
Die zijn niet bedoeld om achter elkaar af werken. We geven veel mogelijke verwerkingen, zodat je zelf een keuze kunt maken. De leidende vraag daarbij is: wat heb jij, of wat heeft het team op dit moment nodig? Maak dus een selectie. Daarbij moet je ook bedenken dat de ene verwerkingssuggestie veel meer tijd vraagt dan de andere. Als je bewuste keuzes maakt, kan dit boek helpen om over een langere periode het identiteitsgesprek gaande te houden.
De schrijvers hopen dat Werk maken van christelijk leraarschap onder Gods zegen mag bijdragen aan het vervullen van de hoge roeping die je als christelijke leraar hebt.